مدیرکل دامپزشکی فارس با اشاره به فوت بانوی ۳۶ ساله بر اثر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو (CCHF)در استان گفت: هم استانی‌های خطر ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ 06 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: حمیدرضا ناظمی تصریح کرد: به منظور کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کانون وقوع تاکنون بیش از ۴۰۰۰ مترمربع از اماکن دامی توسط اداره دامپزشکی شهرستان زرین دشت سم پاشی شد.
به گفته وی؛ در همین راستا بدن بیش از ۷۸۰۰ راس گوسفند و بز، ۱۰۲ نفر شتر و ۵۸ راس گاو نیز سم پاشی شده است.
این مقام مسئول اظهارکرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام بوده که در حیوانات فاقد علائم بالینی است و در انسان می‌تواند به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز کند.
ناظمی گفت: بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، همچنین تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و نیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از دیگر راه‌های انتقال بیماری است.
این مقام مسئول افزود: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دام‌های وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند، اما پرندگان به جز شترمرغ به ویروس عامل بیماری مقاوم هستند.

هنگام تکه کردن گوشت از دستکش استفاده کنید

مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار